Effectief ademen en sporten

Gezond ademen? Ontdek Buteyko

Liever luisteren dan lezen? 

Door stress, programmeringen van “moeten” en onnatuurlijke gewoonten, verandert de natuurlijke ademhaling.
Wil je leren hoe je je natuurlijke ademhaling weer terug krijgt? Dan is de Buteyko methode wellicht iets voor jou!

Individuele training
voor volwassenen 8 weken
  • Deze individuele online training is een echte eye -opener, vol AHA momenten.
  • Ervaar al na 2 sessies ontspanning in je ademhaling en je leven. We pakken samen in kleine stapjes de oorzaak aan van  je opgejaagde adem..
  • Ontdek het geheim van de fysiologie van de adem: CO2. Hierdoor zal je begrijpen waarom je lichaam reageert met verkramping, slijmvorming, cholesterol, bloeddrukverhoging en veel meer als compensatie ipv ziekte.
  •  Leer om je Co2 gehalte te normaliseren en zelf je lichaam te genezen door gewoonten te veranderen en je adempauzes te verlengen. 
  •  Eerste week 3 sessies, nadien coachingsmomenten in overleg gedurende 8 weken 
  • Nog meer weten? Scroll door
Training samen
met partner en kind

Als je partner graag meedoet, kunnen jullie samen de training volgen voor slechte 70 euro extra!

Als je kind ziek is , bv astma, esceem, hyperventilatie en jonger is dan 12 jaar, geef ii eerst de training aan de ouders.

De eerste 3 lessen zijn zonder je kinderen, de laatste 2 worden zijn betrokken. Het is belangrijk eerst zelf de training en de fysiologie te begrijpen om je kind te kunnen begeleiden in haar astma of eczeem of hyperventilatie

 

 

 

 

 

 

Nog meer weten? Scroll door

liever eerst kennismaken?Koop de Buteyko audio!
  • Benieuwd of het Buteyko traject iets voor jou is? Kom eerst snuffelen en wordt enthousiast dankzij deze kennismakingsaudio!
  • Als je besluit een Buteyko traject te starten,  krijg je deze 50 euro als korting.
Ontspannen en weer natuurlijk ademen

De Buteyko methode is bedoeld voor mensen die verkeerd ademen

Een lijst van symptomen die verholpen kunnen worden met de Buteyko methode:

De natuurlijke ademhaling 

Door stress, programmeringen van “moeten” en onnatuurlijke gewoonten, verandert de natuurlijke ademhaling. Ze wordt meer zichtbaar, hoorbaar en dieper. Om dit te compenseren, reageert het lichaam met fysiologische veranderingen zoals verkramping, slijm, verzuring, vervetting,…  Deze reacties gebeuren omdat voor het lichaam een belangrijke stof verloren gaat bij diepe ademhaling: CO2. Het lichaam doet er alles aan om Co2 in de norm te houden. Als je te weinig koolzuurgas hebt, komt zuurstof niet aan bij de cellen omdat de binding tussen hemoglobine en zuurstof dan niet loslaat. Dit heeft gigantische gevolgen. Daarom probeert de fysiologie er alles aan te doen om Co2 bij te houden door alle uitgangen te vernauwen of te blokkeren met slijm, poliepen of de bloedvaten en bronchiën te vernauwen. Dit lijken ziektes, maar zijn eigenlijk alleen reacties op onze Westerse levensstijl. Het lichaam is ontzettend slim als het gaat om overleven!

Wat is natuurlijk?

Als we sporten of presteren en stress hebben, volgt de ene ademhaling na de andere, zonder pauze. Dat is natuurlijk.

In rust heb je vanuit nature geen behoefte om direct weer in te ademen na een uitademhaling. Het is natuurlijk dat je adem even wacht na de uitademhaling voor je weer inademt, dat gaat vanzelf. Het is ook natuurlijk om weinig in te ademen, want de zuurstof die je inademt, bindt op de vrachtwagen Hemoglobine en deze is snel vol. Grote volumes inademen is daarom niet zinvol en niet natuurlijk.

Doordat we echter zoveel moeten, zittend werken, stress ervaren, sporten met open mond, veel gedachten hebben, emoties niet verwerken of veel praten, blijft onze ademhaling in rust hetzelfde doen als tijdens sport. De adem verliest haar rustpauzes na de uitdemhaling

Als er in rust geen natuurlijke gewoonte meer is om even niet te ademen na de uitademhaling en we ook groter en krachtiger blijven ademen alsof we sporten, ventileren we opgeteld meer volumes lucht. Dit is diep ademen en maakt het lichaam ziek.

Prof. Buteyko, Russisch cardioloog, heeft ontdekt dat CO2 een belangrijke stof is die ons lichaam helpt gezond te blijven. Als we te weinig koolzuurgas hebben, gaat het lichaam verkrampen, slijmen maken, poliepen maken, bloeddruk veranderen, cholesterol aanmaken…

Bij diepe ademhaling ademen we te veel Co2 uit. We komen in Co2 tekort, een stof die we nodig hebben om te ontspannen, een stof die helpt zuurstof af te leveren bij de cellen en onze zuurtegraad regelt.

Omdat Co2 zo belangrijk is, probeert het lichaam tijdens het uitademen Co2 vast te houden. Dit is mogelijk door slijmen te vormen en de neus te verstoppen, poliepen te maken en het lichaam te laten verkrampen of bijvoorbeeld de bronchien te vernauwen (astma, hooikooorts).

Door de verkramping krijg je het benauwd. Je denkt dat je te weinig zuurstof hebt, maar het is juist andersom! Je gaat nog meer opspannen.

De diepe ademhaling die hieruit ontstaat, ontregelt je metabolisme, Daarom is het (terug) leren natuurlijk leven en ademen een gevolg van de sessies. Zonder natuurlijk ademen is geen genezing blijvend.

heeft rond 1950 de Buteyko methode ontwikkeld. Dit ontstond omdat hij zelf heel ziek werd en geen oplossing vond om te genezen. Hij had veel te hoge bloeddruk, migraine en zijn nieren werkten niet meer. Toen hij op een avond bij een stervende waakte, merkte hij op dat zijn manier van ademen hetzelfde was als van de stervende. Hierdoor realiseerde hij zich dat het echt niet goed ging met hem. Hij kreeg de volgenden gedachte: Gezonde mensen zie je en hoor je bijna niet ademen, laat ik mn ademhaling eens verminderen. Hij probeerde wat uit en voelde dat hij na 15 min warme handen kreeg, zn hoofdpijn verdween en hij voelde zich plots kiplekker. Geïntrigeerd, ging hij hiermee verder spelen en na 3 maanden waren al zn klachten weg.

Hij was pas afgestudeerd als cardioloog en kreeg geen uitleg bij collega’s, een spontane remissie, zeiden ze.

Een maand later kreeg hij de mogelijkheid om onderzoek te doen in een Siberisch laboratorium. Hij heeft 10 jaar lang de fysiologie van de ademhaling onderzocht om te begrijpen waarom hij zo wonderbaarlijk scheen genezen te zijn.

Prof Buteyko heeft ontdekt dat Co2 een belangrijke stof is voor ons zenuwstelsel en de stofwisseling. Het is ook een stof die we nodig hebben om ontspannen te zijn. Koolzuurgas regelt veel metabole processen. Bij hyperventilatie ademen we Co2 te veel uit en ontstaat een tekort. Hierdoor versterkt de binding tussen hemoglobine en zuurstof en wordt zuurstof niet afgeleverd in de cellen. Dit verstoort de stofwisseling en je energieniveau waardoor het lichaam compenseert, vernauwt, verkrampt. Je wordt ziek als dit te lang duurt.

De Buteyko-methode brengt je Co2 gehalte terug naar de norm als je zelfstandig 2 keer per dag 20 minuten traint. Hierdoor normaliseert de stofwisseling geleidelijk aan en versterkt de immuniteit, waardoor de compensaties en ziekte verdwijnt, je heerlijk kan sporten en bijna niet meer verzuurt tijdens trainen.

Waaruit bestaat de Buteyko training?

De eerste les is verrassend. Je begrijpt hoe de fysiologie van de adem werkt en hoe de samenhang werkt gezondheid en ademen. Je begrijpt na de eerst les al waarom je een versnelde adem hebt of waarom je verstopte neus, poliepen,… hebt ontwikkeld.

Je leert de Buteyko methode die je zelfstandig doet en ook na de lessen zelf verder doet om steeds fitter te worden.

Intensieve begeleiding tijdens je trainingstraject of eenvoudig kennismaken via de audio cursus online.

Kosten: vanaf 475 euro

Reacties

Na het volgen van een Buteyko training

Hallo Muriel, Ik wil je graag bedanken voor de geweldige Buteyko training. Ik heb heel veel kennis en inspiratie geput uit de trainingavonden. Mijn hooikoorts en benauwdheid zijn volledig verdwenen. Ik ben zo blij dat ik de training gedaan heb. Ik zit inmiddels op 45 sec 👌er is nog steeds vooruitgang 😀 Ik wens jou een super mooie dag. Liefs 🌻😍.
Super interessant en waardevolle methode. De inzichten van Buteyko hebben me van mijn neuspoliepen en chronische verkoudheid afgeholpen.
Hoi Muriel en Iwan, weet je nog dat ik steeds achteraan fietste? Mijn controlepauze is ondertussen goed gestegen en ik adem door de neus voorop in het pelleton, geweldig!!!
Als astmapatiënt heb ik jaren bronchiën verwijdende medicijnen gebruikt. De training gaf me direct verbetering en ik stond te kijkendat na zo’ n korte tijd mijn symptomen al stabiliseerden. Deze methode geeft ook helderheid en rust waardoor ik in mijn leven bepaalde stappen heb gezet die ik niet kon maken voor de training. Ik ben niet meer moe, voel me rustig en vitaal. Heerlijk!
Dankzij de ideale en perfecte individuele coaching leerde ik adequater ademen, voelde mij veel beter, en ging er een nieuwe wereld voor mij open. Dankjewel Muriel voor die rijkdom!
De methode sprak me aan omdat ik snurk en ’s nachts met een apparaat slaap. Ik wilde dit niet meer. Ik ben me bewust geworden van de oorzaak van mijn klachten en was verbaasd hoe snel de training aansloeg. Ik slaap nu (na een paar maanden zelfstandig trainen) zonder toestel. Voor mijn vrouw is het helemaal prachtig, ze hoort me niet meer ademen!
Previous
Next
Training in groepsverband en zakelijke trainingen

Fitness centra zijn bij uitstek een doelgroep om de Buteyko methode te leren.Enkele basisprincipes kan je makkelijk doorgeven aan ledenos gezond te fitnessen.

Ook yoga docenten zijn heel blij met de aanvulling van de Buteyko methode op hun ademsessies.

Bedrijven kunnen deze training aanbieden om het personeel meer in aandacht, ontspanning,,preventieve gezondheid  creativiteit en vitaliteit te brengen.

Men kan werknemers individueel sturen om de training te volgen of een groepstraining boeken.

Tijdens deze trainigen werk ik samen met Iwan van den Berg Leiderschapscoach, persoonlijk en voor organisaties. www.berglatieven.nl

Hoe Buteyko op mijn pad kwam

In mijn zoektocht naar oplossingen voor de astma van mn jongste zoon kwam de Buteyko methode in 2014 op m’n pad

Vragen van mn tweede zoon over hoe hij liesklachten kon verbeteren en een topconditie krijgen bij de hockey spoorden me aan om me helemaal te verdiepen in ademhaling, gezondheid en sporten, zeker topsport.

Dankzij de Buteyko methode en Tibetaanse Tsa Lung ademhaligstechnieken hebben ze kennis van de fysiologie en zelfzorg van het lichaam ontwikkeld.

Het is mijn wens om aan veel jonge (top)sporters deze jkennis individueel of in groep door te geven.

De Buteyko methode is ook een natuurlijke oplossing voor veel klachten die mensen niet 1 23 linken aan ademhaling (zie hieronder de lange lijst).

Mensen begeleiden in sporte en gezondheid is een dankbare, heerlijke dagsbesteding!

dokter K.P. Buteyko zelf aan het woord
(Russische cardioloog, fysioloog en osteopaat)

Het is al lang bekend dat verstoring van de ademfunctie ziekten veroorzaakt. Niemand heeft dan ook twijfels dat de verstoring van welke functie dan ook een afwijking daarvan van de norm betekent. Bekend is ook, dat het ademhalingssysteem het meest reactieve systeem van ieder levend wezen is. Juist dit systeem reageert het snelst op invloeden van het omgevende milieu.

De term “ademhaling” duidt een van de belangrijkste levensfuncties aan, namelijk de gaswisseling tussen de cel en de omgeving. Bij de mens bestaat dit proces uit drie fasen: de uitwendige ademhaling, het transport van gassen door het bloed en de inwendige ademhaling. De uitwendige ademhaling is een puur mechanisch proces dat bestaat uit het vullen van de longen met lucht (inademing) en het verwijderen van de afgewerkte lucht (uitademing). Dit proces dient voor een gezond mens natuurlijk en onopvallend te zijn, net zo als de werking van het hart, de lever of de nieren. Het einddoel van het gehele ademhalingssysteem is het verzorgen van het normale gehalte aan zuurstof en koolzuurgas in de cellen en de weefsels.

begon zich te vormen toen in de atmosfeer van de aarde nog geen zuurstof aanwezig was. Alle levensprocessen gebeurden toen in het anaërobe milieu (zonder zuurstof). Het ademhalingssysteem regelde toen de uitscheiding van koolzuurgas en andere zure producten uit het lichaam om het zuur-base evenwicht te onderhouden. Deze oeroude functie van het ademhalingssysteem is behouden gebleven en ontwikkelde zich verder bij de hoog ontwikkelde dieren inclusief de mens. Daarom is het koolzuurgas in de cel een nog steeds een heel belangrijke constante van het leven.

In de laatste geologische tijdperken (enkele honderden miljoenen jaren geleden) verscheen er een nieuwe bovenbouw in de stofwisseling, namelijk het zuurstofverbruikende (aërobe) proces. Als gevolg daarvan ontstond een nieuwe belangrijke constante, namelijk de aanwezigheid van de vrije moleculaire zuurstof in de cel. Wellicht vindt u het frappant, dat verre geologische tijdperken worden weerspiegeld in de bijzonder lage hoeveelheid zuurstof en de verhoogde hoeveelheid koolzuurgas tijdens bijna alle fasen van de normale ontwikkeling van de menselijke foetus. En misschien houdt het lichaam het peil van koolzuurgas stabieler dan het peil van zuurstof, omdat het koolzuurgas de oudere constante is.

De experimentele fysiologie beschikt over veel feitelijk materiaal dat de belangrijke rol van koolzuurgas demonstreert bij het regelen van veel lichaamsfuncties, met name bij het regelen van de ademhaling. De partiële druk van CO2 oefent invloed uit op de hersenschors, het ademhalingscentrum, de activiteit van verschillende delen van het centrale zenuwstelsel, de vernauwing en verwijding van bloedvaten, de spanning van de spieren van bloedvaten en bronchiën, de stofwisseling, de hormonenproductie, de elektrolytische samenstelling van het bloed en de weefsels en ten slotte op het zuur-base evenwicht van het bloed en de weefsels. Dat zuur-base evenwicht regelt op zijn beurt de activiteit van enzymen en de snelheid van bijna alle biochemische reacties in het lichaam. Zuurstof is voornamelijk de bron van energie, maar de regelende functies ervan zijn vrij beperkt.

Gedurende vele decennia werd Lavoisier’s zuurstoftheorie over ademhaling hardnekkig gepropageerd. Deze theorie is gebaseerd op gelijkstelling van het proces van stofwisseling (inclusief de gaswisseling) aan het proces van verbranding. In de logica van deze theorie leek de wens om “meer zuurstof in de stookplaats te gooien” vanzelfsprekend. Het meest toegankelijk en gemakkelijk leek de methode: “Adem diep!” Mensen vulden stadions en parken in een poging om hun lichaam te perfectioneren en de omvang voor een gezonde geest te creëren en niemand kreeg het ooit in zijn hoofd hieraan te twijfelen. Hoewel de fysiologie onweerlegbaar bewijst dat koolzuurgas de hoofdrol speelt bij de ademhaling, wordt deze stof traditioneel in de geneeskunde als het eindproduct van de stofwisseling gezien dat uit het lichaam verwijderd moet worden.

In werkelijkheid is koolzuurgas geen gif, maar voor ieder levend wezen een levensbelangrijke stof. Voor een normale voortgang van levensprocessen is een bepaalde hoeveelheid koolzuurgas in de weefsels en cellen nodig.
Hoe minder de hoeveelheid koolzuurgas ten opzichte van de norm is des te meer en des te ernstiger storingen er ontstaan in het lichaam. Een tekort aan koolzuurgas kan de oorzaak zijn van op het eerste gezicht verschillende aandoeningen: van het zenuwstelsel, het endocriene systeem, het systeem van hart en bloedvaten, het spijsverteringssysteem, het systeem van botten en spieren en van welke stofwisselingsstoringen dan ook.
Maar het is niet voldoende om te weten welke storingen door een tekort aan koolzuurgas in het lichaam worden veroorzaakt. Belangrijk is het ook om te begrijpen door welke oorzaken dit tekort ontstaat. Gebleken is, dat ook dit al lang bij fysiologen bekend is. De Engelse fysiologen J.S. Haldane en J.G. Priestley kwamen tot de conclusie dat een tekort aan koolzuurgas in de longblaasjes en overeenkomstig in de weefsels en de cellen door bovenmatige, intensieve uitwendige ademhaling ontstaat, met andere woorden door longhyperventilatie (J.S. Haldane & J.G Priestley, Respiration, 2nd Ed, Oxford University Press, 1935). Er zijn ook andere werken bekend, bijvoorbeeld van Y. Henderson, die demonstreerde dat als de bovenmatige uitwendige ademhaling vrij lang duurt, ernstige veranderingen in het lichaam plaatsvinden. Proefdieren zijn hieraan gestorven.
Ik veronderstelde al vroeg dat diepe ademhaling de oorzaak is van zo’n 150 aandoeningen.

Dit is geen wondermiddel, maar gewoon het normaliseren van één van de belangrijkste en voornaamste functies van het leven. Daarom dring ik er op aan dat het aanbevelen van diep ademhalen, dat de volksgezondheid enorme schade toebrengt, gestopt wordt en dat de methode van “wilskrachtige vermindering van diepe ademhaling” overal in de dagelijkse praktijk van de geneeskunde opgenomen wordt..

DE KERN VAN DE METHODE
De methode van “wilskrachtige vermindering van diepe ademhaling” bestaat uit het geleidelijk verminderen van de diepte van de ademhaling. Dit wordt bereikt door een wilskrachtige (bewuste, maar niet gewelddadige) geleidelijke vermindering van de uitwendige ademhaling tot de norm, door ontspanning van de spieren die de ademhaling mogelijk maken (middenrif).

Voor de training worden de polsslag en de controle pauze (CP) gemeten en opgeschreven. Om de controle pauze te meten, dient men na de natuurlijke uitademing de neus te sluiten, waarbij de tijd wordt opgenomen. Men moet niet vergeten dat de controle pauze alleen een diagnostische methode is. Deze pauze dient zonder inspanning te worden gemeten, anders misleidt u uzelf en verstoort u de ademhaling voor de training. Als de pauze juist is gemeten, ontstaat daarna geen diepe inademing. Door de grootte van de CP kunt u vaststellen hoeveel uw gewone ademhaling meer dan de norm is.

Stel dat uw CP 15 seconden is. De norm is 60 sec. 60 gedeeld door 15 is 4. Dat betekent, dat bij iedere inademing u 4 keer meer lucht inademt dan de norm. De kern van de methode bestaat uit de vermindering van de diepte van de ademhaling, zodat een licht gevoel van een tekort aan lucht ontstaat. Dit wordt bereikt door ontspanning en door de bovengenoemde voorbereidingen voor de training. Tijdens de training vermindert de polsslag vanzelf tot de norm en verminderen de symptomen van kortademigheid.

Dit is in het kort de gehele methode. Het hoofdcriterium van een juiste training is het voortdurende gevoel van een tekort aan lucht. In het begin ervaart men dit gevoel als onaangenaam, maar dat verdwijnt naarmate men zich de methode eigen maakt. Degenen die hun ademhaling met deze methode al hebben genormaliseerd, vinden deze training zelfs prettig.

1. Afspraak maken

De meeste mensen sturen me een app of mail om een afspraak te maken.

2. Hulpvraag

Vertel wat je evt. klachten zijn en/of waar ik je mee kan helpen.

3. Passende training

Afhankelijk van je hulpvraag starten we samen telefonische coaching, Cranio fysieke behandeling of een Buteyko adem training via zoom en whatsapp.

Wil jij groeien als persoon? Of geholpen worden bij klachten?

Ik help je om weer een smile op je gezicht te krijgen

×

Klik hieronder om WhatsApp te openen

× Hoe kan ik je helpen?