Gezond zijn en gezond sporten, de Buteyko methode!!!!

Doe de ademtest eens,

klik op onderstaande m4alink

Ademtest.m4a


De Buteyko methode voor volwassnen

is een natuurlijke geneeswijze die zonder medicijnen binnen enkele minuten benauwdheidsaanvallen bij bronchiale astma, een verstopte neus, hyperventilatie, hoestbuien en allergische verschijnselen opheft. Bovendien zorgt ze er voor dat deze symptomen uitblijven. Symptomen als eczeem en hoge bloeddruk verdwijnen na een aantal maanden zelfstandig oefenen.

“Er wordt gezegd: adem diep,

dan krijg je meer zuurstof.

Maar in werkelijkheid werkt het precies

andersom” Konstantin Pavlovich Buteyko

In mijn zoektocht naar gezond zijn en gezond sporten, kwam de Buteyko methode als laatste op mijn pad.

Het leven brengt stress, onnatuurlijke levenswijzen en ook veel praten maakt dat onze ademhaling niet ontspannen en klein is.

De Buteyko training leert mensen hoe ze zelf een gevoel van diepe ontspanning in het middenrif en je lichaam kunnen bereiken om zo de ademhaling weer tot een ontspannen natuurlijk fenomeen te brengen. Je krijgt kennis over de fysiologe van je lichaam en leert de Co2 waardes weer volgens de norm te brengen en te houden.

Co2 is de belangrijksre stof in het lichaam die we nodig hebben om ontspannen te zijn. Deze stof regelt bijna alle metabole processen. Bij hyperventilatie ademen we Co2 te veel uit. Hierdoor versterkt de binding tussen hemoglobine en zuurstof en wordt zuurstof niet afgeleverd in de cellen. Dit verstoort de stofwisseling en je energieniveau waardoor het lichaam compenseert, vernauwt, verkrampt. Je wordt ziek als dit te lang duurt.

De Buteyko-methode normaliseert de stofwisseling geleidelijk aan en versterkt de immuniteit, waardoor de compensaties en ziekte verdwijnt, je heerlijk kan sporten en bijna niet meer verzuurt tijdens trainen.

Een individuele training kost 475 euro (5 keer 1 uur)

Een Buteyko training in groep kost 275 euro p.p. 5 lessen 1,5 u

Kinderen vanaf 12 jaar kunnen meedoen met hun ouders.

Kinderen jonger dan 12 jaar hebben een speelsere aanpak nodig. Er worden 3 lessen van 1 uur gepland vanaf de 4e sessie die de ouders volgen. Deze 3 lessen kosten 135 euro.

Het advies en de begeleiding na de cursus zijn inbegrepen.

Zorgverzekeraars vergoeden deze methode niet.

Voor data, stuur even een mailtje.

De Buteyko methode voor bedrijven

Fitness centra zijn bij uitstek een doelgroep om de Buteyko methode te leren.

Andere bedrijven kunnen deze training aanbieden om het personeel meer in aandacht, ontspanning,, creativirteit en vitaliteit te brengen.

Tijdens deze traingen werk ik samne mer Iwan van den Berg Leiderschapscoach, persoonlijk en voor organisaties. www.berglatieven.nl

De Buteyko methode voor kinderen

Je kan je kind enkel de Buteyko methode leren als je het zelf begrijpt om het voor te doen. Daarom volgen ouders eerst zelf de traning voordat ik kinderen kan helpen.


Reacties na de Buteyko training

Hallo Muriel ,
Ik wil je graag bedanken voor de geweldige Buteyko training. Ik heb heel veel kennis en inspiratie geput uit de trainingavonden. Mijn hooikoorts en benauwdheid zijn volledig verdwenen.
Ik ben zo blij dat ik de training gedaan heb. Ik zit inmiddels op 45 sec 👌er is nog steeds vooruitgang 😀 Ik wens jou een super mooie dag.

Liefs 🌻😍.

"Super interessant en waardevolle methode. De inzichten van Buteyko hebben me van mijn neuspoliepen en chronische verkoudheid afgeholpen."

Hoi Muriel en Iwan,

Weet je nog dat ik steeds achteraan fietste? Mijn controlepauze is ondertussen goed gestegen en ik adem door de neus voorop in het pelleton, geweldig!!!


“Als astmapatiënt heb ik jaren bronchiën verwijdende medicijnen gebruikt. De training gaf me direct verbetering en ik stond te kijkendat na zo’ n korte tijd mijn symptomen al stabiliseerden. Deze methode geeft ook helderheid en rust waardoor ik in mijn leven bepaalde stappen heb gezet die ik niet kon maken voor de training. Ik ben niet meer moe, voel me rustig en vitaal. Heerlijk!

“De methode sprak me aan omdat ik snurk en ’s nachts met een apparaat slaap. Ik wilde dit niet meer. Ik ben me bewust geworden van de oorzaak van mijn klachten en was verbaasd hoe snel de training aansloeg. Ik slaap nu (na een paar maanden zelfstandig trainen) zonder toestel. Voor mijn vrouw is het helemaal prachtig, ze hoort me niet meer ademen!"


    

                                    

DE ZIEKTE: DIEPE ADEMHALING
dokter K.P. Buteyko zelf aan het woord (Russische cardioloog , fysioloog en osteopaat)

Het is al lang bekend dat verstoring van de ademfunctie ziekten veroorzaakt. Niemand heeft dan ook twijfels dat de verstoring van welke functie dan ook een afwijking daarvan van de norm betekent. Bekend is ook, dat het ademhalingssysteem het meest reactieve systeem van ieder levend wezen is. Juist dit systeem reageert het snelst op invloeden van het omgevende milieu.

De term “ademhaling” duidt een van de belangrijkste levensfuncties aan, namelijk de gaswisseling tussen de cel en de omgeving. Bij de mens bestaat dit proces uit drie fasen: de uitwendige ademhaling, het transport van gassen door het bloed en de inwendige ademhaling. De uitwendige ademhaling is een puur mechanisch proces dat bestaat uit het vullen van de longen met lucht (inademing) en het verwijderen van de afgewerkte lucht (uitademing). Dit proces dient voor een gezond mens natuurlijk en onopvallend te zijn, net zo als de werking van het hart, de lever of de nieren. Het einddoel van het gehele ademhalingssysteem is het verzorgen van het normale gehalte aan zuurstof en koolzuurgas in de cellen en de weefsels.

Het ademhalingsysteem begon zich te vormen toen in de atmosfeer van de aarde nog geen zuurstof aanwezig was. Alle levensprocessen gebeurden toen in het anaërobe milieu (zonder zuurstof). Het ademhalingssysteem regelde toen de uitscheiding van koolzuurgas en andere zure producten uit het lichaam om het zuur-base evenwicht te onderhouden. Deze oeroude functie van het ademhalingssysteem is behouden gebleven en ontwikkelde zich verder bij de hoog ontwikkelde dieren inclusief de mens. Daarom is het koolzuurgas in de cel een nog steeds een heel belangrijke constante van het leven.


In de laatste geologische tijdperken (enkele honderden miljoenen jaren geleden) verscheen er een nieuwe bovenbouw in de stofwisseling, namelijk het zuurstofverbruikende (aërobe) proces. Als gevolg daarvan ontstond een nieuwe belangrijke constante, namelijk de aanwezigheid van de vrije moleculaire zuurstof in de cel. Wellicht vindt u het frappant, dat verre geologische tijdperken worden weerspiegeld in de bijzonder lage hoeveelheid zuurstof en de verhoogde hoeveelheid koolzuurgas tijdens bijna alle fasen van de normale ontwikkeling van de menselijke foetus. En misschien houdt het lichaam het peil van koolzuurgas stabieler dan het peil van zuurstof, omdat het koolzuurgas de oudere constante is.

De experimentele fysiologie beschikt over veel feitelijk materiaal dat de belangrijke rol van koolzuurgas demonstreert bij het regelen van veel lichaamsfuncties, met name bij het regelen van de ademhaling. De partiële druk van CO2 oefent invloed uit op de hersenschors, het ademhalingscentrum, de activiteit van verschillende delen van het centrale zenuwstelsel, de vernauwing en verwijding van bloedvaten, de spanning van de spieren van bloedvaten en bronchiën, de stofwisseling, de hormonenproductie, de elektrolytische samenstelling van het bloed en de weefsels en ten slotte op het zuur-base evenwicht van het bloed en de weefsels. Dat zuur-base evenwicht regelt op zijn beurt de activiteit van enzymen en de snelheid van bijna alle biochemische reacties in het lichaam. Zuurstof is voornamelijk de bron van energie, maar de regelende functies ervan zijn vrij beperkt.

Gedurende vele decennia werd Lavoisier’s zuurstoftheorie over ademhaling hardnekkig gepropageerd. Deze theorie is gebaseerd op gelijkstelling van het proces van stofwisseling (inclusief de gaswisseling) aan het proces van verbranding. In de logica van deze theorie leek de wens om “meer zuurstof in de stookplaats te gooien” vanzelfsprekend. Het meest toegankelijk en gemakkelijk leek de methode: “Adem diep!” Mensen vulden stadions en parken in een poging om hun lichaam te perfectioneren en de omvang voor een gezonde geest te creëren en niemand kreeg het ooit in zijn hoofd hieraan te twijfelen. Hoewel de fysiologie onweerlegbaar bewijst dat koolzuurgas de hoofdrol speelt bij de ademhaling, wordt deze stof traditioneel in de geneeskunde als het eindproduct van de stofwisseling gezien dat uit het lichaam verwijderd moet worden.

In werkelijkheid is koolzuurgas geen gif, maar voor ieder levend wezen een levensbelangrijke stof. Voor een normale voortgang van levensprocessen is een bepaalde hoeveelheid koolzuurgas in de weefsels en cellen nodig.
Hoe minder de hoeveelheid koolzuurgas ten opzichte van de norm is des te meer en des te ernstiger storingen er ontstaan in het lichaam. Een tekort aan koolzuurgas kan de oorzaak zijn van op het eerste gezicht verschillende aandoeningen: van het zenuwstelsel, het endocriene systeem, het systeem van hart en bloedvaten, het spijsverteringssysteem, het systeem van botten en spieren en van welke stofwisselingsstoringen dan ook.
Maar het is niet voldoende om te weten welke storingen door een tekort aan koolzuurgas in het lichaam worden veroorzaakt. Belangrijk is het ook om te begrijpen door welke oorzaken dit tekort ontstaat. Gebleken is, dat ook dit al lang bij fysiologen bekend is. De Engelse fysiologen J.S. Haldane en J.G. Priestley kwamen tot de conclusie dat een tekort aan koolzuurgas in de longblaasjes en overeenkomstig in de weefsels en de cellen door bovenmatige, intensieve uitwendige ademhaling ontstaat, met andere woorden door longhyperventilatie (J.S. Haldane & J.G Priestley, Respiration, 2nd Ed, Oxford University Press, 1935). Er zijn ook andere werken bekend, bijvoorbeeld van Y. Henderson, die demonstreerde dat als de bovenmatige uitwendige ademhaling vrij lang duurt, ernstige veranderingen in het lichaam plaatsvinden. Proefdieren zijn hieraan gestorven.
Ik veronderstelde al vroeg dat diepe ademhaling de oorzaak is van zo’n 150 aandoeningen.

Dit is geen wondermiddel, maar gewoon het normaliseren van één van de belangrijkste en voornaamste functies van het leven. Daarom dring ik er op aan dat het aanbevelen van diep ademhalen, dat de volksgezondheid enorme schade toebrengt, gestopt wordt en dat de methode van “wilskrachtige vermindering van diepe ademhaling” overal in de dagelijkse praktijk van de geneeskunde opgenomen wordt..

DE KERN VAN DE METHODE
De methode van “wilskrachtige vermindering van diepe ademhaling” bestaat uit het geleidelijk verminderen van de diepte van de ademhaling. Dit wordt bereikt door een wilskrachtige (bewuste, maar niet gewelddadige) geleidelijke vermindering van de uitwendige ademhaling tot de norm, door ontspanning van de spieren die de ademhaling mogelijk maken (middenrif).

DE TRAINING
Voor de training worden de polsslag en de controle pauze (CP) gemeten en opgeschreven. Om de controle pauze te meten, dient men na de natuurlijke uitademing de neus te sluiten, waarbij de tijd wordt opgenomen. Men moet niet vergeten dat de controle pauze alleen een diagnostische methode is. Deze pauze dient zonder inspanning te worden gemeten, anders misleidt u uzelf en verstoort u de ademhaling voor de training. Als de pauze juist is gemeten, ontstaat daarna geen diepe inademing. Door de grootte van de CP kunt u vaststellen hoeveel uw gewone ademhaling meer dan de norm is.

Stel dat uw CP 15 seconden is. De norm is 60 sec. 60 gedeeld door 15 is 4. Dat betekent, dat bij iedere inademing u 4 keer meer lucht inademt dan de norm. De kern van de methode bestaat uit de vermindering van de diepte van de ademhaling, zodat een licht gevoel van een tekort aan lucht ontstaat. Dit wordt bereikt door ontspanning en door de bovengenoemde voorbereidingen voor de training. Tijdens de training vermindert de polsslag vanzelf tot de norm en verminderen de symptomen van kortademigheid.

Dit is in het kort de gehele methode. Het hoofdcriterium van een juiste training is het voortdurende gevoel van een tekort aan lucht. In het begin ervaart men dit gevoel als onaangenaam, maar dat verdwijnt naarmate men zich de methode eigen maakt. Degenen die hun ademhaling met deze methode al hebben genormaliseerd, vinden deze training zelfs prettig.