“Er wordt gezegd: adem diep,

dan krijg je meer zuurstof.

in werkelijkheid werkt het precies andersom”

Konstantin Pavlovich Buteyko



In mijn zoektocht naar oplossingen voor de astma van mijn zoon, kwam de Buteyko methode op mijn pad.

"Plaatje van een ideale leefwijze":

Je bent altijd op vakantie, niets moet, je eet weinig, veel groenten en je beweegt enkele uren per dag ,enkel ademend door de neus.

Je ademhaling zal rustig zijn, bijna onzichtbaar.

Het leven is niet zo. Je hebt regelmatig stress, zit de hele dag binnen aan de pc, drinkt veel koffie, eet te veel en van praten houden we ook wel!

Omdat we niet meer hoeven te jagen om eten te hebben en alles wel makkelijk ter onze beschikking is, zijn we onnatuurlijk gaan leven. Ook al hebben we het makkelijker, we hebben veel meer stress. Hierdoor is ook onze ademhaling onnatuurlijk geworden, we ademen diep, we hyperventileren. Dit betekent dat we in rust ademen alsof we voor 4 mensen ademen.

Prof. K. Buteyko heeft ontdekt dat Co2 een belangrijke stof is voor ons zenuwstelsel en de stofwisseling. Het is ook een stof die we nodig hebben om ontspannen te zijn. Koolzuurgas regelt veel metabole processen. Bij hyperventilatie ademen we Co2 te veel uit en ontstaat een tekort. Hierdoor versterkt de binding tussen hemoglobine en zuurstof en wordt zuurstof niet afgeleverd in de cellen. Dit verstoort de stofwisseling en je energieniveau waardoor het lichaam compenseert, vernauwt, verkrampt. Je wordt ziek als dit te lang duurt.

Een lijst van klachten die verholpen kunnen worden met de Buteyko methode

ADHD
Allergie
Astma
Chronische bronchitis
Chronische diarree
Chronisch verstopte neus
Concentratieverlies
Chronische vermoeidheid / ME
Constipatie
COPD (kijk bij chronische bronchitis of longemfyseem)
Diabetes 2
Duizeligheid
Eczeem
Hoesten
Hoge bloeddruk
Hoofdpijn
Hooikoorts
Hyperventilatie-aanvallen
Lage bloeddruk
Longemfyseem
Neuspoliepen
Obesitas
Onregelmatige hartslag
Prikkelbare darmen (PDS)

Praten (vermoeide stem en krob in de keel)
Sinusitis
Slaap apneu
Slaapstoornissen / Slapeloosheid
Snurken
Spierkrampen
Stress
Veel verkouden en grieperig

Verzuring na het sporten

De Buteyko-methode brengt je Co2 gehalte terug naar de norm als je zelfstandig 2 keer per dag 20 minuten traint. Hierdoor normaliseert de stofwisseling geleidelijk aan en versterkt de immuniteit, waardoor de compensaties en ziekte verdwijnt, je heerlijk kan sporten en bijna niet meer verzuurt tijdens trainen.

Een individuele training kost 475 euro (5 keer 1 uur)

Een Buteyko training in groep kost 275 euro p.p. 5 lessen 1,5 u

Kinderen vanaf 12 jaar kunnen meedoen met hun ouders.

Kinderen jonger dan 12 jaar hebben een speelsere aanpak nodig. Er worden 3 lessen van 1 uur gepland vanaf de 4e sessie die de ouders volgen. Deze 3 lessen kosten 135 euro.

Het advies en de begeleiding na de cursus zijn inbegrepen.

Zorgverzekeraars vergoeden deze methode niet.

Voor data, stuur even een mailtje.

De Buteyko methode voor bedrijven

Fitness centra zijn bij uitstek een doelgroep om de Buteyko methode te leren.

Andere bedrijven kunnen deze training aanbieden om het personeel meer in aandacht, ontspanning,, creativirteit en vitaliteit te brengen.

Tijdens deze traingen werk ik samen met Iwan van den Berg Leiderschapscoach, persoonlijk en voor organisaties. www.berglatieven.nl

De Buteyko methode voor kinderen

Je kan je kind enkel de Buteyko methode leren als je het zelf begrijpt om het voor te doen. Daarom volgen ouders eerst zelf de traning voordat ik kinderen kan helpen.

Reacties na de Buteyko training

Hallo Muriel ,
Ik wil je graag bedanken voor de geweldige Buteyko training. Ik heb heel veel kennis en inspiratie geput uit de trainingavonden. Mijn hooikoorts en benauwdheid zijn volledig verdwenen.
Ik ben zo blij dat ik de training gedaan heb. Ik zit inmiddels op 45 sec 👌er is nog steeds vooruitgang 😀 Ik wens jou een super mooie dag.

Liefs 🌻😍.

"Super interessant en waardevolle methode. De inzichten van Buteyko hebben me van mijn neuspoliepen en chronische verkoudheid afgeholpen."

Hoi Muriel en Iwan,

Weet je nog dat ik steeds achteraan fietste? Mijn controlepauze is ondertussen goed gestegen en ik adem door de neus voorop in het pelleton, geweldig!!!


“Als astmapatiënt heb ik jaren bronchiën verwijdende medicijnen gebruikt. De training gaf me direct verbetering en ik stond te kijkendat na zo’ n korte tijd mijn symptomen al stabiliseerden. Deze methode geeft ook helderheid en rust waardoor ik in mijn leven bepaalde stappen heb gezet die ik niet kon maken voor de training. Ik ben niet meer moe, voel me rustig en vitaal. Heerlijk!

“De methode sprak me aan omdat ik snurk en ’s nachts met een apparaat slaap. Ik wilde dit niet meer. Ik ben me bewust geworden van de oorzaak van mijn klachten en was verbaasd hoe snel de training aansloeg. Ik slaap nu (na een paar maanden zelfstandig trainen) zonder toestel. Voor mijn vrouw is het helemaal prachtig, ze hoort me niet meer ademen!"


    

                                    

DE ZIEKTE: DIEPE ADEMHALING
dokter K.P. Buteyko zelf aan het woord (Russische cardioloog , fysioloog en osteopaat)

Het is al lang bekend dat verstoring van de ademfunctie ziekten veroorzaakt. Niemand heeft dan ook twijfels dat de verstoring van welke functie dan ook een afwijking daarvan van de norm betekent. Bekend is ook, dat het ademhalingssysteem het meest reactieve systeem van ieder levend wezen is. Juist dit systeem reageert het snelst op invloeden van het omgevende milieu.

De term “ademhaling” duidt een van de belangrijkste levensfuncties aan, namelijk de gaswisseling tussen de cel en de omgeving. Bij de mens bestaat dit proces uit drie fasen: de uitwendige ademhaling, het transport van gassen door het bloed en de inwendige ademhaling. De uitwendige ademhaling is een puur mechanisch proces dat bestaat uit het vullen van de longen met lucht (inademing) en het verwijderen van de afgewerkte lucht (uitademing). Dit proces dient voor een gezond mens natuurlijk en onopvallend te zijn, net zo als de werking van het hart, de lever of de nieren. Het einddoel van het gehele ademhalingssysteem is het verzorgen van het normale gehalte aan zuurstof en koolzuurgas in de cellen en de weefsels.

Het ademhalingsysteem begon zich te vormen toen in de atmosfeer van de aarde nog geen zuurstof aanwezig was. Alle levensprocessen gebeurden toen in het anaërobe milieu (zonder zuurstof). Het ademhalingssysteem regelde toen de uitscheiding van koolzuurgas en andere zure producten uit het lichaam om het zuur-base evenwicht te onderhouden. Deze oeroude functie van het ademhalingssysteem is behouden gebleven en ontwikkelde zich verder bij de hoog ontwikkelde dieren inclusief de mens. Daarom is het koolzuurgas in de cel een nog steeds een heel belangrijke constante van het leven.


In de laatste geologische tijdperken (enkele honderden miljoenen jaren geleden) verscheen er een nieuwe bovenbouw in de stofwisseling, namelijk het zuurstofverbruikende (aërobe) proces. Als gevolg daarvan ontstond een nieuwe belangrijke constante, namelijk de aanwezigheid van de vrije moleculaire zuurstof in de cel. Wellicht vindt u het frappant, dat verre geologische tijdperken worden weerspiegeld in de bijzonder lage hoeveelheid zuurstof en de verhoogde hoeveelheid koolzuurgas tijdens bijna alle fasen van de normale ontwikkeling van de menselijke foetus. En misschien houdt het lichaam het peil van koolzuurgas stabieler dan het peil van zuurstof, omdat het koolzuurgas de oudere constante is.

De experimentele fysiologie beschikt over veel feitelijk materiaal dat de belangrijke rol van koolzuurgas demonstreert bij het regelen van veel lichaamsfuncties, met name bij het regelen van de ademhaling. De partiële druk van CO2 oefent invloed uit op de hersenschors, het ademhalingscentrum, de activiteit van verschillende delen van het centrale zenuwstelsel, de vernauwing en verwijding van bloedvaten, de spanning van de spieren van bloedvaten en bronchiën, de stofwisseling, de hormonenproductie, de elektrolytische samenstelling van het bloed en de weefsels en ten slotte op het zuur-base evenwicht van het bloed en de weefsels. Dat zuur-base evenwicht regelt op zijn beurt de activiteit van enzymen en de snelheid van bijna alle biochemische reacties in het lichaam. Zuurstof is voornamelijk de bron van energie, maar de regelende functies ervan zijn vrij beperkt.

Gedurende vele decennia werd Lavoisier’s zuurstoftheorie over ademhaling hardnekkig gepropageerd. Deze theorie is gebaseerd op gelijkstelling van het proces van stofwisseling (inclusief de gaswisseling) aan het proces van verbranding. In de logica van deze theorie leek de wens om “meer zuurstof in de stookplaats te gooien” vanzelfsprekend. Het meest toegankelijk en gemakkelijk leek de methode: “Adem diep!” Mensen vulden stadions en parken in een poging om hun lichaam te perfectioneren en de omvang voor een gezonde geest te creëren en niemand kreeg het ooit in zijn hoofd hieraan te twijfelen. Hoewel de fysiologie onweerlegbaar bewijst dat koolzuurgas de hoofdrol speelt bij de ademhaling, wordt deze stof traditioneel in de geneeskunde als het eindproduct van de stofwisseling gezien dat uit het lichaam verwijderd moet worden.

In werkelijkheid is koolzuurgas geen gif, maar voor ieder levend wezen een levensbelangrijke stof. Voor een normale voortgang van levensprocessen is een bepaalde hoeveelheid koolzuurgas in de weefsels en cellen nodig.
Hoe minder de hoeveelheid koolzuurgas ten opzichte van de norm is des te meer en des te ernstiger storingen er ontstaan in het lichaam. Een tekort aan koolzuurgas kan de oorzaak zijn van op het eerste gezicht verschillende aandoeningen: van het zenuwstelsel, het endocriene systeem, het systeem van hart en bloedvaten, het spijsverteringssysteem, het systeem van botten en spieren en van welke stofwisselingsstoringen dan ook.
Maar het is niet voldoende om te weten welke storingen door een tekort aan koolzuurgas in het lichaam worden veroorzaakt. Belangrijk is het ook om te begrijpen door welke oorzaken dit tekort ontstaat. Gebleken is, dat ook dit al lang bij fysiologen bekend is. De Engelse fysiologen J.S. Haldane en J.G. Priestley kwamen tot de conclusie dat een tekort aan koolzuurgas in de longblaasjes en overeenkomstig in de weefsels en de cellen door bovenmatige, intensieve uitwendige ademhaling ontstaat, met andere woorden door longhyperventilatie (J.S. Haldane & J.G Priestley, Respiration, 2nd Ed, Oxford University Press, 1935). Er zijn ook andere werken bekend, bijvoorbeeld van Y. Henderson, die demonstreerde dat als de bovenmatige uitwendige ademhaling vrij lang duurt, ernstige veranderingen in het lichaam plaatsvinden. Proefdieren zijn hieraan gestorven.
Ik veronderstelde al vroeg dat diepe ademhaling de oorzaak is van zo’n 150 aandoeningen.

Dit is geen wondermiddel, maar gewoon het normaliseren van één van de belangrijkste en voornaamste functies van het leven. Daarom dring ik er op aan dat het aanbevelen van diep ademhalen, dat de volksgezondheid enorme schade toebrengt, gestopt wordt en dat de methode van “wilskrachtige vermindering van diepe ademhaling” overal in de dagelijkse praktijk van de geneeskunde opgenomen wordt..

DE KERN VAN DE METHODE
De methode van “wilskrachtige vermindering van diepe ademhaling” bestaat uit het geleidelijk verminderen van de diepte van de ademhaling. Dit wordt bereikt door een wilskrachtige (bewuste, maar niet gewelddadige) geleidelijke vermindering van de uitwendige ademhaling tot de norm, door ontspanning van de spieren die de ademhaling mogelijk maken (middenrif).

DE TRAINING
Voor de training worden de polsslag en de controle pauze (CP) gemeten en opgeschreven. Om de controle pauze te meten, dient men na de natuurlijke uitademing de neus te sluiten, waarbij de tijd wordt opgenomen. Men moet niet vergeten dat de controle pauze alleen een diagnostische methode is. Deze pauze dient zonder inspanning te worden gemeten, anders misleidt u uzelf en verstoort u de ademhaling voor de training. Als de pauze juist is gemeten, ontstaat daarna geen diepe inademing. Door de grootte van de CP kunt u vaststellen hoeveel uw gewone ademhaling meer dan de norm is.

Stel dat uw CP 15 seconden is. De norm is 60 sec. 60 gedeeld door 15 is 4. Dat betekent, dat bij iedere inademing u 4 keer meer lucht inademt dan de norm. De kern van de methode bestaat uit de vermindering van de diepte van de ademhaling, zodat een licht gevoel van een tekort aan lucht ontstaat. Dit wordt bereikt door ontspanning en door de bovengenoemde voorbereidingen voor de training. Tijdens de training vermindert de polsslag vanzelf tot de norm en verminderen de symptomen van kortademigheid.

Dit is in het kort de gehele methode. Het hoofdcriterium van een juiste training is het voortdurende gevoel van een tekort aan lucht. In het begin ervaart men dit gevoel als onaangenaam, maar dat verdwijnt naarmate men zich de methode eigen maakt. Degenen die hun ademhaling met deze methode al hebben genormaliseerd, vinden deze training zelfs prettig.



Cranio en Buteyko trainingen

  1. Praktijk Muriel Van outrive